marloesopreis.reismee.nl

Patagonië en BA

De vorige keer schreef ik dat ik nog naar twee koude bestemmingen zou gaan en daarna naar het noorden, maar dat zijn er drie geworden, gelukkig viel het allemaal wel mee met de kou. Na Bariloche ben ik nog naar Peurto Madryn, El Calafate en El Chalten geweest voordat ik naar Buenos Aires ben gegaan.

Puerto Madryn

Vanuit Bariloche ben ik samen met Macarla, een Australisch meisje dat ik in Bariloche ontmoet heb, naar Puerto Madryn gegaan. Puerto Madryn ligt vlakbij de Peninsula Valdez waar walvissen, orka´s, pinguïns, zeeleeuwen en zeeolifanten om verschillende redenen naartoe trekken. Het was nu niet het seizoen voor orka´s of pinguïns maar er waren wel volop walvissen. Eerst hebben we een fietstocht gedaan naar een strand waar de walvissen zo´n 30 meter van de kust langs zwemmen. Op zich al best cool, maar naderhand hoorde we dat als we 2 km verder hadden gefietst dat we dan op een strand uitgekomen waren waar de walvissen zo´n 5 meter van de kust langs zwemmen

Sealed
. Aangezien het grootste gedeelte van de 20 km (heen en 20 km terug) lange fietstocht op een stoffige gravelweg was met een aantal flinke heuvels erin, waren we toch niet van plan om dit nogmaals te doen. Dus ben ik toch maar op de 'walvis-tour' gegaan. Met de bus naar het bewuste strandje (het was geen 5 meter, maar toch wel heel dichtbij) en daarna met een boot het water op om walvissen te bekijken. Ze komen echt naast de boot uit het water en zwemmen onder de boot door. Er waren walvissen met jonkies en zelfs een witte walvis (soort albino ofzo)... super cool om te zien. Verder waren er ook nog zee-olifanten, maarja na de walvissen vallen die een beetje in het niets...
Na nog een beetje gerelaxed te hebben in Puerto Madryn, het was tenslotte best lekker weer; zonnetje en niet te koud, zijn we verder naar het zuiden gereisd naar El Calafate.

El Calafate

El Calafate ligt vlakbij het nationaal park van de gletsjers. Iedereen komt daar naartoe om de Morena-gletsjer te bekijken (wij dus ook, want verder is er weinig te beleven). De eerste avond kwamen we meteen al twee jongens tegen die een auto voor de volgende dag gehuurd hadden om naar de gletsjer te gaan en nog een aantal mensen zochten om de kosten mee te delen. Dus meteen geregeld. Beetje minder was dat ze ´s ochtends vroeg wilde gaan omdat je dan geen entree hoeft te betalen voor het park (en ze zeggen dat Nederlanders gierig zijn.. pfff). Dus de wekker gezet voor 5 uur ´s ochtends (niet echt een feestje na een avond bier drinken

Undecided
). Om half acht waren we bij de gletsjer, net op tijd voor zonsopgang! De gletsjer was super mooi. De kleuren in het ijs zag je veranderen naar mate de zon verder op kwam en afentoe braken er stukken ijs van de gletsjer af. De gletsjer is zo´n 50-60m hoog (boven water) dus zeker indrukwekkend!

El Chalten

Omdat El Calafate weinig anders te bieden heeft dan de gletsjer, maar er rondom El Chalten (een dorpje een paar honderd km van El Calafate) verschillende treks te doen zijn, besloten we daar nog een paar dagen naartoe te gaan. Het zou tenslotte zonde zijn om na een busreis van bijna 24 uur na 2 dagen alweer te vertrekken. In El Chalten was het goed te merken dat het laagseizoen was, het hostel dat we uitgekozen hadden was dicht net als vele andere hostels, restaurants en dergelijke.
De eerste dag regende en sneeuwde het dus was het uitrustdag (was niet van plan om weer zeiknat te worden net als in Bariloche). De volgende dag was het echter zonnig en alles was bedekt met een verse laag sneeuw. Macarla had nog nooit sneeuw gezien dus die was helemaal enthousiast, maar besloot later dat ze sneeuw toch maar niets vond, want het was nat.... uhm ja dat heb je wel eens met bevroren water...

Laughing

We hebben 3 dagen elke dag een of meerder treks gedaan, met uitzicht op Fitz Roy, Cerro Torre, over het dorp, de vallei en meren en naar een waterval. Al met al lekker een paar dagen in de natuur.
Daarna zijn we voor een dagje terug gegaan naar El Calafate omdat vanuit daar onze vlucht (jaja, geen bus deze keer!) naar Buenos Aires vertrok.

Buenos Aires

Joehoe, eindelijk in BA! BA was een van de bestemmingen die hoog op mijn te-zien-en-te-doen-lijstje stond, dus ik was helemaal enthousiast toen we er eindelijk waren. En waarom weet ik eigenlijk niet want er is niet iets specifieks aan BA wat het zo bijzonder maakt, maar het is gewoon een heerlijke stad. Lekker naar de kapper geweest en veel geshopt... ow, wat is het heerlijk om die wandelschoenen uit te gooien en weer fatsoenlijke laarzen te dragen (ookal heb ik nu wel een blaar op mijn teen). Verder naar het bekende kerkhof geweest wat uit allemaal mausoleums bestaat (waar ook Evita Perron begraven ligt). Voelt toch een beetje raar om met een fototoestel op een begraafplaats rond te lopen. Daarna zijn we naar het Museo Nacional de Belles Artes geweest (jaja, beetje cultuur tussen het shoppen door

Laughing
). Ook zijn we naar San Telmo en La Boca, twee wijken van Buenos Aires, geweest. In San Telmo zijn leuke kleine straten met straatartiesten en tangodansers tijdens de antiekmarkt. In La Boca zijn allemaal gekleurde huizen (al was de charme door het over-toerisme er wel een beetje vanaf). En natuurlijk een avondje stappen en veel wijn drinken hoort er ook bij. Kortom, BA viel niet tegen! Mijn vlucht terug naar Nederland vertrekt over een maand vanuit BA, dus ik ben van plan dan weer een paar dagen daar door te brengen.

Gisteren zijn we uit BA vertrokken naar Puerto Iguazu waar we vanochtend aangekomen zijn. Heerlijk, een hostel met een zwembad! Het is ook mijn laatste bestemming voorlopig in Argentinië, hierna is het voor mij Brazilië en voor Macarla Bolivia. Dus dan zal ik weer verder alleen reizen, maar ik zie wel uit naar de heerlijke stranden van Brazilië, waar ik hopelijk lekker bruin (niet rood..) kan worden voordat ik terug ga naar Nederland....

x Marloes

Reacties

Reacties

krista

klinkt echt heerlijk Buenos Aires! dat je over een maand alweer naar NL komt, gaat snel...maar wat heb je super veel gezien.
Heb je al zin om naar ons kikkerlandje terug te komen? geniet eerst nog maar ff lekker in brazilie

Moniek

wauw, wauw, wauw ik ben echt super jaloers meer woorden heb ik er niet voor!! Veel plezier nog!!

xxx Moniek

Guus en Thea Roelofs-van Wijk

Hoi Marloes, wat een geweldige reis maak jij zeg. Wat een ervaring en wat heb je al veel gezien en meegemaakt. Vanavond al je verhalen gelezen en foto's bekeken. Geniet nog maar van je laatste maand en we blijven je nu volgen hoor. Heel veel groetjes je "oude buurtjes" Guus en Thea

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!