marloesopreis.reismee.nl

Steden en meren

Het heeft even geduurd maar hier dan weer een bericht uit Zuid Amerika. Ik heb dan ook een tijdje niet zo veel gedaan, vooral lekker gerelaxed en ervan genoten dat alles weer 'normaal' is.

Steden in Argentinië

Na San Pedro de Atacama in Chili ben ik naar Salta in Argentinië gegaan. Dat was nog even spannend aangezien ik mijn paspoort en dergelijke in het hostel in San Pedro bij de receptie had afgegeven om in de kluis te bewaren. Toen ik voordat ik naar de bus wilde gaan naar de receptie ging om mijn paspoort op te halen, was er iemand anders aan het werk die de sleutel van het kantoor niet had. Geen paniek... ik ga mijn rugzak alvast halen, zij zou de vrouw die normaal daar werkt bellen. Toen ik terug kwam was ze enigzins gestresst aangezien die andere vrouw niet te bereiken was. Na een tijdje kwam een kerel, die daar ook werkt, en die heeft het kantoor ´opengebroken´ met een bankpas. Maar toen nog het probleem... wat wordt als kluis gebruikt?? Ondertussen was het al het tijdstip dat ik op het kantoor van de busmaatschappij moest zijn, dus vroeg ik of de receptioniste de busmaatschappij wilde bellen, om te vragen vanaf waar de bus zou vertrekken zodat ik daar direct heen kon. Nou, die namen dus niet op.. lichte stress! Iedereen stond in het kantoor een beetje hulpeloos om zich heen te kijken dus besloot ik om zelf maar het kantoor overhoop te halen

Sealed
.. uiteindelijk was mijn paspoort gevonden in een van de bureaulades, maar ondertussen was het al het tijdstip dat de bus zou vertrekken. Dus ik, rennen naar het kantoor van de busmaatschappij (San Pedro is vrij klein, dus dat scheelt), niemand te bekennen en deur op slot. De buurman gevraagd waar de bus normaal verterkt en daarheen gerend... geen bus te bekennen. Aangezien er maar 3 keer in de week een bus vertrekt, deze dagen vantevoren al uitverkocht is en mijn ticket best prijzig was, besloot ik om een taxi naar de bus te nemen. Dus in een taxi gesprongen (wat niet al te makkelijk is in een dorp, waar de taxies niet gemarkeerd zijn) en de taxichaffeur de bus laten zoeken. Gelukkig was de grenspost van de Chileense duane niet ver en stond de bus daar te wachten... Pfioe... op naar Salta!
Wat was het heerlijk om in Salta te zijn... verharde wegen met zelfs bomen langs de weg, normale winkels in een centrum, grote supermarkten en terrasjes!! Ik heb dan ook vrij weinig in Salta gedaan, beetje op terrasjes gezeten, gewinkeld (voornamelijk etalages gekeken want mijn rugzak is al veel te vol
Laughing
) en een beetje rondgelopen... prima tijdsbesteding van mijn eerste 4 dagen in Argentinië dus.
Daarna ben ik naar Cordoba gegaan, de tweede stad van Argentinië. Daar ben ik een avondje op stap geweest met Sarah, die in hetzelfde groepje zat als ik op de zoutvlaktetour in Bolivia en nu in Cordoba studeert. Daarna een avondje op stap geweest met Euge en haar vriendinnen. Haar had ik in Trujillo (Peru) ontmoet en zij woont in Cordoba. De volgende dag nog met haar en haar vriendinnen naar een plaatsje buiten Cordoba geweest. Kortom, weer een relaxed weekend in een Argentijnse stad.
Op naar Mendoza! De planning was om twee nachtjes in Mendoza te blijven en daarna voor twee nachtjes naar Pentintentes (een skiplaats in de buurt van Mendoza) te gaan. Helaas bleek dat hostel vol, dus uiteindelijk ben ik vier nachten in Mendoza gebleven. Naast het bekende relaxen en rondlopen in de stad, was het tijd om echt iets te gaan doen. Dus een wijntour geboekt. Wijnproeven bij twee bodega´s en daarna nog een olijfoliefabriek en een ambachtelijke chocolade/drankproducent bezocht. Mmmmm. Niet echt een actieve activiteit, maar een activiteit is een activiteit
Cool
.
Aangezien ik nu dus niet naar Pentitentes ging, besloot ik om een dagtrip daarheen te boeken... Skiën!!! Leuk, maar viel wel een beetje tegen. Na vijf jaar niet geskied te hebben ging het allemaal niet zo soepel. Daarnaast was de sneeuwconditie niet echt goed en waren de pistes niet of voor de helft geprepareerd. En dus.. jawel hoor je kunt het al raden... ben ik op zo´n niet-geprepareerd stuk gevallen. Niets ernsitg maar toch mijn knie aardig verdraaid. Daar heb ik nog heel wat dagen last van gehad... maarja je moet er iets voor hebben hè!

Santiago, Chili

Na Mendoza wilde ik nog een stad bezoeken, maar dit keer in Chili.. Santiago. Mijn verwachtingen waren niet hoog. Ik had van verschillende mensen gehoord dat Santiago een grauwe stad is. Santiago is een echte metropool met ongeveer 6 miljoen inwoners, dus verwachtte ik een grote, drukke, lawaaierige, grauwe stad. Nou dat viel reuze mee! Heb niet heel veel gezien van Santiago want kwam daar ´s avonds aan, de volgende dag stortregende het, dus weinig gedaan en de volgende dag vertok mijn bus alweer om een uur of 12. Maar die ochtend op tijd opgestaan en Santiago in de zon bekeken. Natuurlijk heeft het grote grijze flatgebouwen en drukke straten, maar ook leuke kleine staatjes met kleurrijke huisjes en mooie parken. Al met al een leuke stad om lekker in rond te dolen. Maar, het busticket was al gekocht dus op naar de volgende bestemming: Los Angeles (in Chili natuurlijk niet LA in de VS

Wink
).

Het Chileense merendistrict

Los Angeles is een middelgrote niet-toeristische plaats (en niet erg aantrekkelijk), maar het is vlak bij de Salto de Laja, een geweldige waterval. Dus besloot ik onderweg naar het merendistrict in Los Angeles te stoppen voor een nachtje en de waterval te bekijken. Moest veel te veel betalen voor een niet erg mooie kamer maar de waterval was het zeker waard!
De volgende dag meteen weer door, naar Pucon - het toersitische centrum in het merendistrict. Alleen nu buitenseizoen, helaas. Het merendistrict in deze tijd van het jaar kan ik in een woord samenvatten: regen

Frown
. Maar zeker niet minder mooi. Het is groen (iets wat ik al een hele tijd niet had gezien, aangezien alles zo droog was, die regen is dus duidelijk wel ergens goed voor haha), een beetje Duits-Oosterijks qua sfeer (houten huizen, bergen etc) en lekker comfortabel. Ik verbleef daar in een hostel wat eigenlijk meer een soort villa was, grote huiskamer met grote hoekbank (yeah.. eindelijk lekker bankhangen), grote keuken en in de badkamer stond zelfs een jacuzzi! Een beetje rondgelopen door de omgeving van Pucon en nadat mijn canopy excursie was afgelast omdat er te veel wind was (vond ik niet zo erg, zag er bij nader inzien toch niet zo naaruit om in de regen aan een kabelbaan door een nat bos te roetsen) lekker op de bank gehangen, filmpjes gekeken. Daarna naar Valdivia. De jongen die in hetzelfde hostel was als ik in Pucon, ging dezelfde kant op. Een andere jongen voegde zich bij ons nadat we de bus uitstapten. Dus allemaal in hetzelfde hostel ingecheckt en met de bus naar een nabijgelegen fort gegaan. Niet echt een super fort, maar met een prachtige omgeving. De bus reed langs een bierbrouwerij dus op de terugweg daar nog even een bezoek aangebracht (bierproeven, weer wat anders dan wijnproeven
Laughing
). De volgende dag meteen weer verder. Ik naar Puerto Vares, de andere twee gingen direct naar Barilioche. Puerto Vares is vergelijkbaar met Pucon. Mooi meer, veel groen, comfortabel stadje en vooral veel regen. Ik had daar een hostel uitgekozen wat weer een soort woonhuis bleek te zijn. De eigenaar was nogal een alternatief typje, volgens mij vooral een grote fan van yoga, en liet aan mij over wat ik voor de kamer wilde betalen.. heel vreemd. Verder woonde zijn gezin ook daar, dus leek het meer op logeren bij een gezin dan een echt hostel, beetje apart maar wel weer leuk.

Terug naar Argentinië

Na Puerto Vares was het tijd om afscheid te nemen van Chili en weer terug naar Argentinië te gaan. Naar Bariloche, waar ik nu ben. Gister ben ik wezen skiën en dat ging gelukkig veel beter dan in Penitentes, ben dit keer niet gevallen

Laughing
. Het weer zat alleen niet mee. Harde hagel-, sneeuw- en regenbuien. Ik ben nog nooit zo doorweekt geweest! Ik had vier lagen aan onder mijn jas en allemaal waren ze nat, zelfs mijn ondergoed was nat en wanneer ik een vuist maakte liep er een straalte water uit mijn handschoenen (ik geloof niet meer echt in waterproof kleding na gisteren
Undecided
). Maar toen ´s middags de ergste buien over waren, begon ik zowaar weer lol te hebben in het skiën (vooral nadat ik mijn te grote skischoenen had omgeruild voor een maatje kleiner, wat volgens mij ook een beetje het probleem in Pentitentes was). Al met al een ijskoude en natte maar ook erg leuke dag. Vandaag heb ik een massage geboekt en morgen staat een wandeling op de planning, dus daarna is de Bariloche-ervaring ook weer compleet. Hierna nog twee koude bestemmingen en daarna is het richting het noorden, oftewel richting warmte en vooral richting droog! Als ik regen wilde, was ik wel in Nederland gebleven
Laughing
!!

x Marloes

Reacties

Reacties

Jeroen

ik blijf het geweldig vinden dat je zo kan genieten.
Gr jeroen (neefje)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!