marloesopreis.reismee.nl

Crisscross door Peru

Voordat ik naar Cusco ben gegaan (waar ik nu ben) ben ik crisscross door Peru gegaan. Van woestijn naar bergen naar woestijn naar bergen, hier een nachtje daar een dagje, etc. Dus veel bussen, veel plaatsen en steeds weer nieuwe mensen ontmoet. Vandaar dat ik ook even geen tijd heb gehad om mijn blog bij te houden. Dus tijd om even wat in te halen...

Huaraz

Na Trujillo ben ik naar Huaraz gegaan, midden in de Cordillera Blanca. Oftewel een stad omringt met witte toppen boven de 5000m hoog. Even wennen aan de hoogte, maar zeker mooi. De eerste volle dag heb ik een busexcursie gedaan (nog meer in de bus

Sealed
) naar een meer (naam vergeten
Undecided
). Het meer was super mooi; strakblauw, gelegen tussen de bergen, maar de excursie was echt een busexcusrie met een hoop commerciële stops. Ik schat dat we minstens 7 uur in de bus hebben gezeten die dag, pfff. Tijdens de excursie twee Amerikaanse meiden ontmoet, waarvan de een de volgende dag naar huis ging maar de ander nog niet. Met haar, Heidi, ben ik de volgende dag gaan paardrijden door de Cordillera Negro met uitzicht op de Cordillera Blanca. Was hartstikke leuk en mooie uitzichten, maar moet zeggen na 3,5 uur op een paard gezeten te hebben was ik blij dat ik er weer af kon. Auch, wat doet dat pijn aan je kont als je dat niet gewend bent haha!
Laughing

Lima

Na Huaraz ben ik een dagje naar Lima geweest. Daar heb ik eigenlijk weinig gedaan. Een beetje rondgelopen in Miraflores (de wijk waar het hostal ook was) en naar een uitzichtpunt gegaan. Voor de rest eigenlijk alleen een beetje gerelaxed: beetje internetten, lunchen, boekje lezen etc.

Huancayo

Vanuit Lima ben ik met een nachtbus naar Huancayo gegaan. Huancayo zou een stad midden in de bergen zijn. Mijn verwachting was dus dat het vergelijkbaar was met Huaraz. Dat viel tegen. Het was een doorsnee stad met weinig uitzicht op bergen. De planning was om vanuit Huancayo met de trein naar Huancavelica te gaan. Dat zou een spectaculaire route zijn met vele hoogtes. De eerste dag meteen dus even naar het station gegaan om te informeren naar de dienstregeling. Schijnt de trein tot oktober niet meer te gaan, in verband met werkzaamheden.. aarch!

Frown
Dus maar een dag eerder vertrokken zodat ik niet twee bissen achter elkaar op dezelfde dag hoefde te nemen. Nog wel even naar een park en naar Torre Torre (rotsformatie net buiten Huancayo) geweest.

Huancavelica

Die avond ben ik in Huancavelica aangekomen, een klein plaatsje in 'the middle of nowhere'. Het kantoor van de enige busmaatschappij die naar Pisco gaat, was al dicht. Dus lekker op tijd terug naar het hostal gegaan (had kabel tv dus kon lekker Amerikaans films kijken). De volgende morgen meteen naar het kantoor gegaan.. is de bus uitverkocht!!! Achteraf gezien maar goed ook want ben die dag echt ziek geweest en de busreis zou nou niet bepaald bevorderend zijn geweest. Later die dag een busticket voor de volgende dag kunnen kopen en verder alleen maar op bed gelegen en op de wc gezeten (zal jullie de details besparen

Laughing
). De volgende dag dus de nachtbus ingegaan. Hoe ik het voor elkaar krijg weet ik niet, maar er zat weer een ontzettend dikke kerel naast me die de helft van mijn stoel overnam. Daarnaatst was het niet bepaald een luxe bus en was de weg onverhard. Maar de reis heb ik overleefd!

Pisco

Na de busreis, om 4 uur ´s nachts in Pisco aangekomen. Er was nogal wat verwarring over de kamer waardoor ik ongeveer om de twee uur op moest staan om te informeren wat nu de bedoeling was, niet echt fijn naar zo´n nacht!

Sealed
Toen alles uiteindelijk duidelijk was meteen een toer voor de volgende dag geboekt naar de Ballestas eilanden. Op deze eilanden zijn naast duizenden vogels ook zeeleeuwen (of zeehonden, weet eerlijk gezegd niet wat het zijn) en pinguïnes te zien. De eilanden waren cool, en het was leuk om een boottocht te doen, maar Pisco zelf was verschrikkelijk. Er zijn geen verharde straten, de huizen zijn klein en vervallen en de hele stad straalt armoede uit. Ik ging mijn was wegbrengen en werd door 3 mensen op straat gewaarschuwd dat ik moest oppassen. Ook werd vanuit het hostal verteld in welke straten je als toerist kon komen en dat je absoluut niet in de andere starten moest komen, veel te gevaarlijk! Gelukkig had het hostal een zwembad dus kon ik daar de middag relaxen totdat mijn was klaar was. Daarna meteen verder gegaan, want in zo´n stadje wil je niet te lang blijven.

Huancachina

De volgende stop was Huancachina, niet ver van Pisco. Een kleine oase midden in de woestijn. Er wonen maar 200 mensen de rest is restaurants en hostals. Een leuke plek om even een dag of 2 te relaxen. De meeste mensen komen hier om te sandboarden, ik dus ook. Met een sandbuggy de zandduinen in. Net een achtbaan! De chaffeur scheurde er op los.

Cool
Daarna met een sandboard naar beneden. Eerst nog een poging gedaan om het staand te doen, zoals een snowboard. Maar er was een snowboard instructeur in onze groep en zelfs hij viel een aantal keer per heuvel, dus dat al snel opgegeven. Dus liggend op het board recht naar beneden. In het begin wel ff eng, want die zandduinen zijn echt hoog, maar naar een of twee keer had ik de smaak te pakken en was het echt leuk!

Nazca

Na Huancachina naar Nazca gegaan. Aangezien ik besloten had geen fly-over te doen (omdat bijna iedereen super misselijk of ziek de vliegtuigjes weer uitkomt, een vlucht van een half uur of driekwartier ongeveer 50 dollar kost en het tenslotte alleen maar tekeningen in het zand zijn), was een paar uur in Nazca genoeg. Rond het middaguur daar dus aangekomen en meteen naar het busstation voor de bus naar Cusco gegaan om een kaartje te kopen, drie keer raden... uitverkocht! Gelukkig waren er hier wel meer busmaatschappijen die dezelfde route rijden (helaas wel wat mider luxe bussen). Dus andere bus uitgezocht en mijn tas achtergelaten. Daarna de lokale bus weer ingegaan naar het uitzichtpunt, beetje teleurstellend. Er waren twee figuren te zien, waarvan je er bij één heel wat fantasie nodig had om deze te onderscheiden van de willekeurige lijnen in het zand. Dus na 5 minuten op het uitzichtpunt te hebben gestaan weer terug de bus in naar Nazca. Naast de Nazca Lines is er weinig te doen in Nazca, dus een beetje rond gelopen en wat gegeten en de bus weer in naar Cusco.

Op dit moment ben ik nog in Cusco, maar ik vertrek vanavond nog naar Arequipa. Cusco is super geweest, ben er dan ook bijna 2 weken gebleven (inclusief de 4-daagse trek naar MachuPicchu), maar hier zal ik de volgende keer wat over schrijven, want geloof dat dit voorlopig wel even genoeg is. De foto´s zet ik wel alvast online, als voorproefje...

X Marloes

Reacties

Reacties

jeroen

ik kijk nooit in mijn mail maar nu had ik 362 berichten er in staan. Ook jou berichten zaten daar bij. Ik heb een hoop verhalen gelezen.
geniet er nog van groeten jeroen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!