marloesopreis.reismee.nl

Bye bye Ecuador

Hoi allemaal!

Weer een berichtje uit Zuid Amerika! Ben nu in Trujillo (Peru) aan het wachten totdat m'n bus gaat (duurt nog 3 en een half uur).. dus dacht, mooi eens tijd om een berichtje achter te laten!

Sinds m'n vorige bericht ben ik naar Puerto Lopez gegaan om vanuit daar naar Isla de la Plata te gaan. Op dit eiland zijn verschillende zeldzame vogels te zien zoals Blue Footed Boobies- rare vogelsmet blauwe voetjes(nee Liset, echte rare vogels, geen 'rare vogels'

Wink
). Na een rondwandeling op het eiland hebben we ook nog gesnorkelt, een lekker dagje! Puerto Lopez zelf was niet bijzonder, een van de vele dorpjes langs de kust. Wat wel leuk was, was dat een aantal mensen ´s avonds naar het strand gingen en daar een kampvuur hadden met drank, muziek (trommels) en jongleren met vuur. Heel gezellig!

Na Puerto Lopez de bus genomen naar Cuenca. De stad een beetje bekeken en weer snel verder. Op zich een aardige stad, maar het blijft gewoon weer een stad. Voelde me ook niet helemaal 100% (ik ben nog niet echt ziek geweest, maar met het eten hier kun je niet verkomen afentoe een dag misselijk te zijn of buikkrampen te hebben), dus dat hielp misschien ook wel mee dat ik niet erg onder de indruk was van Cuenca.

Na Cuenca de bus naar Vilcabamba genomen, dit ligt helemaal in het zuiden van Ecuador. Hier heb ik in een heerlijk 'hostal' gezeten. In alle hostals waar ik geweest ben in Ecuador kwam ik folders van hostal Izhcayluma tegen, dus vond dat ik op z'n minst een kijkje moest nemen. En blij toe! Heerlijk! Schoon (heel belangrijk), zwembad (joehoe!), goed restaurant, geweldig uitzicht en massage! Heb daar wat gewandeld en voor de rest heerlijk gerelaxed. Met het wandelen natuurlijk de weg weer kwijt geraakt (wat is dat toch met mij en wandelen

Undecided
). Ze hadden een eigen hiking-systeem met routebeschrijvingen en -kaarten. Aangezien ik de makkelijke route wilde doen (omdat ik nog steeds last van mijn knie heb, geen smoesje!) en de rest moeilijkere routes ging doen, was ik er alleen op uit. Ik begon te twijfelen toen ik tussen de koeien door moest lopen (op de beschrijving stond dat je genoeg afstand moest houden met eventuele koeien en/of ezels die je tegen zou kunnen komen, nou dat is vrij lastig als er zes koeien staan op een stukje land niet breder dan 3 meter
Sealed
), maar toenzat ik nog goed. Bij een ijzeren hek zou ik rechtsaf moeten gaan, maar geen hek te bekennen. Het pad ging stijl omlaag en hield daar eigenlijk een beetje op. Dus besloot ik weer terug te gaan. Na een paar minuten bedacht ik me - ik had toch echt nog geen ijzeren hek gezien - dus toch weer opnieuw omgekeerd. Maar toen ik het pad omlaag wilde gaan, kwam er een kudde koeien omhoog. Nou zijn de meeste banger van mij als ik van hen, maar toen er een aantal koeien niet doorliepen maar recht voor me bleven staan en de rest van de kudde niet verder omhoog durfde werd het toch een beetje krapjes op het pad. Toen zes koeien me aan stonden te kijken en één zelfs een stapje dichterbij kwam, bedacht ik me dat ik toch niet zo nodig dat pad naar beneden hoefte te lopen en toch liever dezelfde weg terug wilde lopen (die koeien zijn best groot van dichtbij
Surprised
). Gelukkig maar, want was dus weer veel te ver gelopen. Op de terugweg zag ik een klein ijzeren hekje in een omheining (had een groot ijzeren hek verwacht, vandaar deze dus niet gezien) en had de weg dus weer gevonden (lag dus duidelijk weer niet aan mij, op de routekaart stond een groot ijzeren hek getekend, iedereen zou dit hekje voorbij gelopen zijn -althans dat hou ik mezelf maar voor
Cool
).Ondertussen wel net zo lang over deze (uitgebreidde) wandeling gedaan als dat de 'te lange' wandeling zou duren..
Undecided
Een goede reden om de volgende dag een full body-massage te boeken! Heerlijk relaxed dagje!

Na die verwennerij in Vilcabamba was het toch echt tijd om naar Peru te gaan. Na 47 dagen en nachten in Ecuador en ongeveer 59 uur in Ecuadoriaanse bussen te hebben gezeten, ben ikrond 3 uur ´s nachts dan de grens met Peru over gegaan (ging wonderbaarlijk flot, na alle verhalen en waarschuwingen in boeken).

Mijn eerste bestemming was Chiclayo. Deze stad had ik uitgekozen omdat mij verteld was dat hier mooie ruïnes in de buurt waren (aangezien ik net in Peru ben, heb ik hier nog interesse voor, de mensen die andersomreizen slaan deze over: all-ruïned-out!). Nou vond ik deze ruïnes een beetje tegenvallen. Dacht eerlijk gezegd dat de eerste piramide die we zagen een 'apart' heuveltje was, maar dat was dus een piramide (even omschakelen dus, niet te vergelijken met piramides in Egypte of iets wat ik met piramides associeer). Het bijbehorende museum was wél mooi en indrukwekkend. Hierin lagen alle spullen tentoongesteld die ze in Sipan en Tucumbe gevonden hadden (de ruïnes die we bezocht hebben). Maar om heel eerlijk te zijn, cultuur vind ik leuk, maar een echt museummens ben ik niet. Na een uur geloofde ik het wel (de rondleiding duurde 2 uur, pff) 'leuk nog meer goud.. ow, nog meer sieraden.. mooi.. ' (sorry, dan maar een cultuurbarbaar

Cool
). De stad Ciclayo was niets bijzonders, maar dat had ik ook niet verwacht. Wat ik ook niet had verwacht was het verschil met Ecuador. Nu kwam ik natuurlijk van het heerlijk relaxte Vilcabamba, dus het contrast was extra groot. Maar mijn indruk van Peru tot nu toe is stoffig, lawaaierig, rommelig en een stuk armer dan Ecuador. De stad Trujillo waar ik nu ben, is al een stuk beter dan Chiclayo (Trujillo is een mooie koloniale stad), maar het blijft nog even wennen. Het gedeelte van Peru waar deze steden liggen is een groot stuk stoffige woestijn met af en toe een stad of dorp, voor de rest niets. En het ergste: de mannen zijn hier nog erger dan in Ecuador (had niet verwacht dat het nog ergerzou wordenmaar blijkbaar kan dat makkelijk). In Ecuador kon je nog af en toe een block lopen zonder nageroepen of gehist te worden. Nou hier nog geen halve! Die mannen hier zijn echt ongelooflijk, krijg zowaar heimwee naar de Nederlandse mannen, wie had dat ooit gedacht haha!
Laughing

Gisteren naar de ruïnes van Chan Chan en de piramides van de Zon en Maan geweest. Deze waren een stuk indrukwekkender dan de ruïnes in de buurt van Chiclayo. In de piramides waren verschillende muurtekeningen (in nogduidelijk kleuren) te zien. Van Chan Chan is niet heel veel over, maar het is nog wel duidelijk te zien dat het een gigantische stad met paleizen is geweest.

Uiteraard volgen alle foto´s later weer wanneer ik deze weer op een cd-tje heb kunnen kopiëren. Overzo'n 2 en een halfuur ga ik met de bus naar Huaraz, de bergen weer in! Vanuitdaar zou je tientallen hoge toppen waaronder verschillende bedekt met ijs moeten kunnen zien. Ben benieuwd! Heb in ieder geval wel zin om de stad weer te verlaten!

x Marloes

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!